Sunday, June 9, 2013

Culture

Semalam wedding adik sepupu aku belah ayah aku faham tak ayat yang aku?sori la belit-belit sikit. Masa kecik-kecik dulu memang rapat gila. Bila ayah aku cakap nak balik kampung je, kemain menggeletis lagi. Tak sabar nak main sesama. Tapi bila masing-dah besar, there's a huge gap between us. Maybe sebab masing-masing dah ada life sendiri and aku sendiri memang jarang balik kampung since aku further study. That's why kitorg makin far apart kot. So masa tengok dia semalam rasa macam semalam kitorang main sesama, harini dah jadi bini orang. Sekejap je kan masa berlalu ceh, kemain metaforakan ayat aku. 

Pengantin pakai baju warna dark purple dengan turquoise. Family pakai warna purple. Aku je pakai selendang warna turquoise sebab takde tudung purple. Nasib la. Aku pakai warna apa pun diorang kahwin gak even 3 kali lafaz nebes katanye. 


Me with bride abaikan muka pucat itu


Apa yang aku perasan cara wedding dekat Segamat lain dengan cara wedding dekat Seremban. Dekat Segamat, bersanding pukul 2. Dekat Seremban pengantin bersanding pukul 12, ngam-ngan time guest kebulur nak makan and takde la lama nak tengok pengantin berarak. Semalam memang berlengas la masing-masing tunggu pengantin. Dah la khemah diorang jenis atap zink, takde kipas pulak tu. Kau boleh bayangkan bertapa berlendir nya aku? Ramai yang cabut lepas makan sebab tak sanggup nak tunggu pengantin. Kalau aku pun aku tak sanggup nak menunggu woi.

Lagi satu yang lain nya, kalau kat Seremban lepas settle akad nikah, malamnye ada la majlis berinai and tukar-tukar baju. Tapi pengantin perempuan je. Pengantin lelaki takde. Tapi dekat Segamat, pengantin lelaki pun bersanding sama masa malam berinai.  Masa hari bersanding pulak, after berarak, pengantin lelaki kena bayar tol kalau nak masuk rumah. Part ni aku suka. haha. The other one is, lepas settle majlis, in a week time, pengantin akan datang rumah makcik-makcik or pakcik-pakcik untuk kenal kan wife/husband diorang. Dekat Seremban, sesi suai kenal tu masa hari bersanding je. Lepas tu, pepandai sendiri la macamana nak mengeratkan silaturahim.

Maybe apa yang buat different nya is culture orang bandar and orang kampung yang totally different to each other. Honestly, kalau aku boleh putar masa ni, aku nak grow-up dekat kampung. Sebab orang kampung ni, apa yang aku perasan diorang punya bond bukan James Bond mahupun Yoomes Bond between each other sangat kuat and close tak kira tua or muda. And aku nak mandi sungai and experience benda-benda yang budak membesar dekat bandar tak boleh buat. Mesti hidup aku lagi interesting kan??

Tapi aku tak regret pun dengan life aku  yang grown-up dekat bandar. Sebab aku ada family yang kepala ting-tong, And that make my life more fun and full with laughter even not all the time. ngeh3x


I LOVE THEM malas nak cucuk USB, upload gambar yg lain (-_-)


p/s: Nak touch-up blog ni, tapi macam malas pulak. Ape kena tah dengan aku lately ni. haish (-_-)







Sampai ketemu lagi,


Wassalam (^_^)

No comments:

Post a Comment